ویرایش عکس مرداد 99

مانکن ها زندگی عجیبی دارند همان هایی که در بعضی کشورها آنقدر معروف شده اند که لقب " دختران روی جلد" را گرفتند، همان هایی که "کت واک" (catwalk) می روند و کت و شلوار های شیک و باکلاس را تبلیغ می کنند، همانهایی که با هر حرکت شان یک x با پاهایشان درست می کنند، همانهایی که بعضی اوقات مازوخیسم( خودآزاری) می گیرند و از ترس از دست دادن این شغل خواب وخوراک را بر خود حرام می کنند.   
 باشگاه جوانی برنا/ مریم یارقلی- هر از چند گاهی که بروشورهای تبلیغاتی را وارسی کنی و یا تمرکزت را بدهی به تبلیغات تلویزیونی می توانی نمونه هایی از آنها ببینی با چهره هایی شاداب، نگاهی مغرور و استیلی مناسب که ناخودآگاه مجبورت می کنند لحظه ای تمام حواست را بدهی به آن چه آنها تبلیغش را می کنند...
 
مدل های لباس و تبلیغات را می گویم همان هایی که در بعضی کشورها آنقدر معروف شده اند که لقب " دختران روی جلد" را گرفتند، همان هایی که "کت واک" (catwalk) می روند و کت و شلوار های شیک و باکلاس را تبلیغ می کنند، همانهایی که با هر حرکت شان یک x با پاهایشان درست می کنند، همانهایی که بعضی اوقات مازوخیسم( خودآزاری) می گیرند و از ترس از دست دادن این شغل پر درآمد خواب وخوراک را بر خود حرام می کنند، همانهایی که نمونه ایتالیایی شان حسابی سوژه داغ نشریات است همانهایی که...
 
دنیای تبلیغات ایرانی در به در به دنبال مانکن
 
چند سال پیش که تصاویر "محمدرضا گلزار" "بهرام رادان" و بعدها "جمشید مشایخی" و"ایرج نوذری" به عنوان مدل تبلیغاتی روی بیلبوردهای شهر خودنمایی کرد ملت حسابی جا خوردند که عجب پس چهره، تیپ و قیافه هم بالاخره در ایران به عنوان ابزاری برای تبلیغات به کار گرفته شد. البته این روند چندان دوامی نداشت و بعد از یک سری حواشی، شرکت چهره های معروف در تبلیغات تجاری ممنوع شد.
 
از همان زمان بود که بحث داغ مدلینگ در ایران مطرح شد و به موازات آن هم تبش بالا گرفت تبی داغ که با هیچ مسکن و تب بری کاهش پیدا نمی کرد. البته بیشترین تب در میان گروهی بود که اصلا نمی دانستند مدل شدن به چه معناست؟ و تنها سعی می کردند با پارتی بازی راهی به یکی از این تبلیغات باز کنند و شاید هم در انتها برسند به راه رفتن روی سکوهای پر زرق و برق فشن های لباس.
 
از این رو برای مانکن الگوی بسیاری شد تماشای مانکن هایی که با کفش های 15 سانتی در ماهواره ها خرامان خرامان راه می رفتند و یا در تیزرهای تبلیغاتی کالای خاصی را تبلیغ می کردند. با تمام این تلاش ها شرکت‌ها چندان تمایلی به استفاده از این مانکن ها نداشتند آنها ترجیح می دادند که از محبوبیت و چهره افراد سرشناس جامعه استفاده کنند تا آنهایی که با هزار دردسر حاضر بودند مانکن شوند اما خوب با خوردن مهر ممنوعیت بر حضور چهره های معروف، صنعتگران عرصه تبلیغات مجبور به رو آوردن به مدل ها شدند.
 
نگاهت به افق باشد اما مواظب باش افقی نشوی
 
بسیاری از مانکن ‌ها و مربیانشان بر این اعتقادند که این روزها مدلینگ هنر است مثل بقیه هنرها که دوره ‌های متفاوتی را سپری کرده است‌ و هر روز که می گذرد نوع و شکل اش با توجه به شرایط جامعه تغییر می کند . از نظر بسیاری، آنهایی که می خواهند مانکن شوند باید حسابی استعداد بازیگری و فیگور گرفتن و حرکات با شیوه ای خاص و حس شناسایی موقعیت را داشته باشند.
 
"شاه‌کوپا"، کارگردان اجرایی نمایش زنده لباس جشنواره "زنان سرزمین من " درباره معیارهای انتخاب این مانکن‌ها می‌گوید: معیارهای ما، معیارهای ایرانی است. قد مانکن ( خانم) باید بین یک متر و 70 سانتی‌متر تا یک متر و 83 سانتی‌متر باشد. سایزهای 36 و 38 مورد قبول است. سایز 40 را نمی‌پذیریم چرا که اصلا مردم کشورمان این سایز را برای نمایش زنده لباس نمی‌پسندند.
 
بنا بر گزارش برنا، این شیفته گان دنیای نورو هیجان که سنشان 16 تا 30 سال برای خانم ها و 16 تا 35 سال برای آقایان تعریف شده است در کلاس هایی که برای آنها برگزار می شود نوع راه‌ر‌فتن، درست ایستادن در مقابل دوربین‌ها ، نگاه کردن، فیگور گرفتن برای عکس، شناخت هارمونی رنگها را یاد می گیرند. به آنها تاکید می شوند که باید در عین جذابیت و داشتن نگاهی به افق چهره ای خنثی داشته باشند.
 
آنها مقررات ویژه ای هم در خصوص نوع تغذیه و خوراک می گیرند تا همیشه روی سایز باشند و اضافه وزن پیدا نکنند البته این قسمت ماجرا بیشتر بر عهده خود مانکن ها است که مراقب باشند تا بیش از اندازه چاق نشوند بماند که این مراقبت ها گاه به جایی می رسد که مانکن را افقی می کند!
 
بازیگر باش، مثل گربه و طاووس راه برو، مغرور باش و...
 
"همه آدم ها روی دو خط راه می روند که به انگلیسی به آن گفته می شود "دبل لاین" اما هنگامی که خواستی مانکن بشوی باید یاد بگیری که روی یک خط راه بروی یعنی جابه جایی پاها باید به شکلی بشود که انگار روی یک خط راه می روی، گربه را دیدی روی دیوار باریک چطور راه می رود یکی از آموزش های که به مانکن ها داده می شود هممین نوع راه رفتن است. البته کت واک (catwalk) دیگر در ایران انجام نمی شود ". این قسمتی از مصاحبه "سارا د" مانکن لباس است با برنا.
 
این مدل لباس در خصوص داشتن چهره ای زیبا برای تبدیل شدن به یک مانکن خوب به برنا می گوید: من فکر نمی کنم داشتن چهره زیبا ملاک مهمی حداقل در مدلینگ شدن باشد چون اگر چهره بسیار خوب باشد جذابیت لباس را می گیرد و توجه مخاطب را به خود فرد جلب می کند نه لباسش. معمولا کلاس های مدلینگ هم امتیاز مانکن‌ها را براساس اندام، قیافه، نوع راه‌رفتن و میزان حرفه‌ای بودن آنها می سنجند
 
بنا برگزارش برنا، مانکن ها زمانی که دوره آموزشی شان تمام شد به کلاس 1، 2، 3 و4 رتبه بندی می شوند که رتبه یکی ها مانکن های تاپ اند که نمره های بین 95 تا 100 را کسب کردند